ZAANDIJK – Geboren en getogen Zaanse Anneke Steemers (55) heeft al van alles gedaan voordat ze in 2014 haar eigen chocolaterie De Cacaoboom in Zaandijk opstartte. Zo richtte ze de Stichting Koogerpark op – ’want dat lag er verwaarloosd bij’ – en de historische vereniging Koog-Zaandijk – ’want voor die dorpen bestond er nog geen’. Ook ontwikkelde ze een bordspel: Het SaenSpel.
Het idee voor een eigen zaak ontstond in 2011, toen ze een periode werkloos was. „Ik probeerde te bedenken waar we nog niets van hebben in de Zaanstreek. Toen kwam het idee van een chocoladewinkel naar boven.” Want, legt Steemers uit, we hadden in de hele Zaanstreek nog geen speciaalzaak in chocola. „Raar hè? Voor een streek die zoveel historie heeft met cacao.”
’Watertrappelen’
Een gat in de markt, dacht Steemers toen. „Was het maar waar”, zegt ze nu. „Een klantenkring opbouwen gaat niet snel. Maar ik ben pas twee jaar open. Ik denk dat het drie jaar duurt voordat mensen je naam kennen en vijf jaar voordat ze je daadwerkelijk weten te vinden. Uiteindelijk wordt het beter, daar heb ik vertrouwen in.”
Gelukkig kan Steemers ’erg goed watertrappelen’. Want ze moet een hoop doen om uit de kosten te blijven. Zo verkoopt ze ’s zomers niet alleen chocola maar ook ijs van Goemans uit Zaandam, houdt ze de zaak wekelijks 44 uur open waarbij ze wordt gesteund door familie en vrienden die het chocoladewalhalla ’met veel plezier’ mede draaiende houden en organiseert ze exposities in haar zaak waarin schilderijen te koop worden aangeboden.
Niet in winkelhart
Dat de chocolaterie aan de Zaandijk niet in het winkelhart ligt, ziet Steemers niet als een probleem. „Zodra klanten mijn chocola geproefd hebben, komen ze terug”, glundert ze. Maar ze signaleert wel iets anders: „Een hoop mensen in de Zaanstreek zien het als een luxeproduct. In Brabant of Limburg zijn ze een stuk bourgondischer, dat is een heel verschil met hier. Maar mensen hebben vooral de indruk dat het heel duur is, terwijl dat best meevalt. Ik wil juist een goed product aanbieden tegen een normale prijs.”
Wie uitsluitend chocola inkoopt en als hoofdproduct verkoopt, is veel duurder uit dan de banketbakker om de hoek die chocola als bijproduct in- en verkoopt.
Hoe blijft Steemers dan uit de kosten? „De marges op chocola zijn inderdaad heel klein”, antwoordt Steemers. „Het is niet als kleding die tig keer over de kop gaat. Ik sta tegen een onkostenvergoeding te werken, bij wijze van spreken. Maar ik hoef niet bij te leggen.” Makkelijker zal het er de komende tijd echter niet op worden, nu er een groeimarkt ligt in Azië. „Cacao wordt schaarser en alleen maar duurder. En dus wordt het moeilijker om de chocola tegen een normale prijs te verkopen.”
Toeristen
Gelukkig zijn er nog de toeristen in de zomer, ’de krenten in de pap’. „Mijn potentieel loopt rond op de Zaanse Schans. Met het voetveer komen ze de Zaan over. Ze besteden minder dan de Zaankanters, maar ze zijn met meer”, zegt Steemers lachend. „Het is wel jammer dat de Chinezen geen zoete cultuur hebben, maar juist een hartige eetgewoonte. Gelukkig houden Koreanen en Japanners wel van chocola.”
Bijna alle chocola die Steemers verkoopt, is UTZ-gecertificeerd en dus ’eerlijke chocola’. Fabrikanten betalen UTZ jaarlijks een bedrag, waarmee de cacaoboeren worden ondersteund. Maar volgens Steemers zegt dat niet zoveel. „Ik vind het vrij ondoorzichtig. Het is een mooi pr-verhaal en organisaties doen hun best dat de cacaoboeren het beter krijgen, maar slaafvrije chocola bestaat niet. Die bestaat echt niet.”
‘Slaafvrije chocoladerepen stap dichterbij’
Door ANP – 19-7-2016, 11:39 (Update 19-7-2016, 11:39)
AMSTERDAM – Chocolademaker Tony’s Chocolonely slaat de handen ineen met de Belgisch-Franse toeleverancier Barry Callebaut. De samenwerking moet ervoor zorgen dat de chocolade in de repen van het Amsterdamse bedrijf binnenkort alleen nog gemaakt wordt van duurzame en volledig traceerbare cacaobonen.
Om dat te kunnen garanderen, installeert Barry Callebaut speciaal voor Tony’s Chocolonely een nieuwe cacaobotertank. Daarin worden alleen cacaobonen verwerkt die zijn ingekocht bij coöperaties in Ivoorkust en Ghana waar het Nederlandse bedrijf mee samenwerkt. Van die producenten staat vast dat zij geen gebruikmaken van slavenarbeid.